Zwart reizen in Oostenrijk
Wie onze route bekeken heeft, heeft gezien dat we een stukje gesmokkeld hebben. Ik moet wel zeggen dat het tegen onze zin in was. De route die wij volgden was de Eurovelo 7. Op een paar plekken had ik al gezien dat hij onderbroken was op mijn gps-kaart, maar tot op heden waren dat elke keer tunnels waar we doorheen moesten. De tunnels waren stuk voor stuk goed te doen, een eigen fietsgedeelte en zelfs één keer een hele eigen tunnel met bewegingsmelders voor de verlichting. Wat een verschil met afgelopen jaar in Kirgizië, waar we twee kilometer door een tunnel moesten met slecht asfalt, geen ventilatie en amper verlichting. Hier in Oostenrijk konden we zelfs de Alpenlucht in een tunnel inademen.
Maar op een gegeven moment gaven de bordjes geen tunnel meer aan, maar een plaatje van een trein. Bij de toeristeninfo gaven ze vervolgens ook aan dat er alleen een trein door de tunnel ging en dat alle vervoersmiddelen met de trein mee moesten, dus ook onze fietsen. Het gaat hier om Tauernspoortunnel en het principe dat auto’s op de trein mee moeten wordt Autoschleusse genoemd. Vroeger scheen iedereen in zijn auto te moeten blijven, maar na een aantal ongelukken moest iedereen in een wagon plaatsnemen. Wanneer een auto in de brand zou vliegen, zou de wagon automatisch losgekoppeld worden, zodat de brand niet hierop kon overslaan. Ook staan er tegenwoordig aan beiden kanten reddingstreinen klaar. Een veilig gevoel dus om met onze fietsen (met benzineflessen voor het koken) plaats te mogen nemen in deze wagon. Nu nog een kaartje kopen, in de brochure (gekregen bij de toeristeninfo en bij de eerste afdaling weg gewaaid) stonden alleen prijzen voor auto’s (17 euro). Net als bij de NS was hier ook geen infobalie meer. Dus wij het aan de eerstwachtende automobilist vragen. “Je moet gewoon instappen, fietsen kosten niets.” Enige tijd later gaf een andere automobilist aan dat we bij de autokassa een kaartje moesten kopen. Een derde gaf juist weer aan dat we gewoon in moesten stappen. Dit hebben we dan uiteindelijk ook maar gewoon gedaan. Omdat iedereen al voor zijn auto had betaald, was er geen controle meer bij de passagiers, waardoor wij de 8550 meter gratis mee konden. ’s Avonds op de camping bleek op internet dat fietsers 5 euro moesten betalen… Dat was dus zwart reizen in Oostenrijk… Als straf weigerde de tracker de 20 km na de tunnel dienst, waardoor het nu net lijkt alsof we 28550 meter gesmokkeld hebben.
Was benieuwd wat dat zwart reizen inhield. Grappig verhaal. Ik dacht dat ik op de verdere route nog een blank stukje zag. Een tunnel of weer zwart?
Tja dat is een HEEL gesmokkel zeg. Moet je bij aankomst in Nederland dat stukje maar extra fietsen 😉
is die trein rolstoeltoegankelijk? want wij willen per electrische rolstoel naar China gaan rijden
De entree was gelijkvloers, dus dat moet zeker lukken. Een paar dagen later hebben we de wurzpass tussen Oostenrijk en Slovenië echter diverse stukken 18% helling gehad, ik verwacht daar meer problemen.
Zozo Mevrouw van Steen,
zwart reizen dat hadden wij niet verwacht van u 😉
we missen u heel erg hier op school, en veel succes verder!
liefs Oekje Tess en Pien
Ha meiden, wat leuk jullie bericht. Ik mis jullie en de klas ook, maar het wel heerlijk nog steeds vrij te zijn. Fietsen is soms hard werken, maar vooral genieten van prachtige natuur en vriendelijke mensen. Succes op school:-)! VS